Čtyřhodinový pracovní týden- recenze

Přestože můj čtecí seznam v poslední době obsahuje skoro jen četbu do školy, snažím se alespoň jednou za čas přečíst i knížku, která mi dá i víc než plusy do školní hodiny. Tou poslední byla kniha Čtyřhodinový pracovní týden od Timothy Ferrisse. Předtím než jsem se do knížky začetla, četla jsem o ní už hodně, ale obsah mě (mile) překvapil ještě více, než jsem čekala.

Knížka je určená hlavně pro ty, co pracují 50 hodin týdně, nemají na nic čas a jen sní o životě, který by chtěli mít.

Ferriss v knize detailně vysvětluje, jak se od takové práce odpoutat, jak si vytvořit pracovní návyky, které je možné provádět z celého světa a hlavně jak práci delegovat na ostatní a užívat si života do syta. Sám Timothy Ferriss střídavě bydlí na různých kontinentech, mluví šesti jazyky a je například držitelem světového rekordu v tangu či vítězem národního šampionátu v čínském kickboxu. I pokud ještě nepracujete, doporučuji si knihu přečíst. Nabízí spoustu užitečných informací, nástrojů a rad a hlavně pořádnou dávku inspirace na to, jak si zařídit život podle svých představ.

ctyrhodinovy-pracovni-tyden

Ferriss celou knihu zahajuje sadou často kladených otázek. Zde se snaží přitáhnout všechny, kteří pochybují o tom, jestli jsou vhodnými “adepty” pro čtyřhodinový pracovní týden. Dále pokračuje psaním svého životního příběhu. V současné době autor cestuje po světě a užívá si života, o kterým dříve během své “klasické” práce mohl jen snít. Čtenáře se snaží namotivovat, aby se nebáli a udělali první krok ke své svobodě.

Dále je v úvodu vysvětlena struktura knihy. Obsah knihy je přehledně rozložen podle Ferrissovy “metody” DEAL. DEAL je zkratka z několika písmen: definition (definice), elimination (eliminace), automatization (automatizace) a liberation (osvobození). Celý obsah knihy se odvíjí od těchto pojmů.

Čtyřhodinový pracovní týden

1) Definice

V první části knihy se Ferriss snaží vysvětlit pojem “noví bohatí” a co to vlastně znamená. Autor vysvětluje co noví bohatí dělají ve svém životě a vše doplňuje příklady z (nejen) svého života. Tato část je také zaměřena na snění a plánování svých (snových) cílů.

Udělat to, nebo to neudělat? Pokusit se o to, nebo se o to nepokusit? Většina lidí odpoví záporně, ať už se považují za odvážné, či nikoliv. Nejistota a možnost, že neuspějeme, mohou být velmi zneklidňující. Většin lidí dá před nejistotou přednost tomu, že nebudou šťastni. Mnoho let jsem si dával cíle a činil jsem předsevzetí. A nic z toho nezbylo. Zakoušel jsem stejnou nejistotu a byl jsem stejně vyděšený jako ostatní. (Timothy Ferriss, Čtyřhodinový pracovní týden)

2) Eliminace

Druhá část knihy je zaměřená převážně na time-management. Na začátku autor vysvětluje rozdíl mezi efektivnosti versus výkonností, což hraje zásadní rozdíl. V kapitole rozhodně nečekejte nudný výčet technik, jak zvládnout co nejvíce práce. Autor zde nabízí spoustu užitečných rad počínaje tím, jak si usnadnit práci online nástroji a triky (například pomocí Evernote či Doodle) až po pomocníky, kteří vám zabrání v prokrastinaci. Je zde spousta nápadů, které by člověka ani nenapadly a které zároveň šetří drahocenný čas.

Jedním z příkladů, který Timothy Ferriss uvádí, je Parkinsonův zákon. 80% naší aktivity vytváří 20% našich výsledků. Ferris tento zákon uplatňuje například v chování se zákazníky. Radí, že je lepší zbavit se nepříjemného zákazníka, který zabírá 80% našeho času a přivádí jen 20% příjmů a věnovat takto získaný čast pro získání příjemnějšího a kvalitnějšího zákazníka. Tento princip se samozřejmě dá použít i v jiných sférách než v obchodu, jak blíže vysvětluje i v knížce.

Další zajímavý pojem, který Ferriss v této části uvádí je “informační dieta”. V dnešním přeglobalizovaném světě mají lidé pořád potřebu sledovat zprávy, televizi či surfovat na internetu a hledat novinky. Ferriss radí, abychom si na týden zkusili “mediální půst” a viděli v praxi jeho ohromný účinek jak na naše myšlení, tak na množství času, které najednou budeme mít.

Svět si ani neškytne, natož aby skončil, když odstřihnete informační pupeční šňůru. Nejlepší je bez velkého otálení začít jednotýdenní mediální půst. Jinak to nejde, protože informace jsou jako zmrzlina: “Dám si jenom lžičku” je stejně realistické jako “Mrknu se jenom na chviličku na internet.” (Timothy Ferriss, Čtyřhodinový pracovní týden)

3) Automatizace

V této části se Ferriss zaměřuje již převážně na automatizování pracovního procesu. Tak, abyste nemuseli trávit 50 hodin týdne v práci, ale mohli cestovat po světě a zároveň vydělávat. Radí, jak vyjednat se svým šéfem práci na dálku, jak zautomatizovat vaše podnikání či jak si pořídit osobního online asistenta. Také je zde mnoho prostoru věnováno podnikání a jak si podnikání udržet i na cestách, aniž byste se museli probouzet hrůzou, jestli na druhé straně světa všechno klape. Nechybí zde ani spousta příběhů ze života a mnoho konkrétních nástrojů, které mohou v automatizaci pomoci.

Jeho hlavní radou je práci outsourcovat. Nepotřebujete mít stálé zaměstnance, kteří pro vás budou práci vykonávat. Stačí si na malé činnosti najít někoho “z venku”, kdo za vás udělá věci, na které jste krátcí.

Kromě outsourcování je tato část knihy hojně zaměřena i na podnikání. Ferriss radí, jak si vybrat produkt, jak otestovaat jeho kvalitu či jak ho dostat na trh. Abyste s nějakým produktem podnikali, nemusíte být špičkovým odborníkem v oboru.

Jenže já nejsem expert!

Jestliže nejste odborník specializovaný v nějaké oblasti, nic si z toho nedělejte. Za prvé, být “expertem” při prodeji produktů znamená, že o tom, co prodáváte, víte více než kupující. Nic víc. Nemusíte být nejlepší stačí vědět více než malá cílová skupina potenciálních zákazníků. (Timothy Ferriss, Čtyřhodinový pracovní týden)

DSC_0653

4) Osvobození

Poslední část kniha je věnována procesu osvobození. Pokud jste už zvládli najít dostatečnou motivaci začít si užívat svůj život, zvládli jste time-management a dokázali jste zautomatizovat vaši práci, nezbývá nic jiného než se osvobodit a začít si užívat života. Ferriss v této části radí s tím, jak si svůj život užít dosyta. Tato část je plná rad počínaje nákupem letenek až po tipy na místa na navštívení či různými aktivitami, které je možné ve světě vyzkoušet. Zároveň je zde spousta užitečných tipů na služby, které využít, zatímco jste v zahraničí (například fullfilmentové firmy, program pro vzdálený přístup k počítači,..)

Ferriss bere proces osvobození od práce převážně jako možnost cestovat a poznávat svět a zkoušet koníčky, po kterých člověk vždy toužil. Budete ho následovat? 🙂

Pokud si nejste jistí, co se životem, vězte, že nejste jediní. Je nás takových téměř sedm miliard. Je to ale jen zdánlivá potíž stačí si uvědomit, že život není ani problém, který máme řešit, ani hra, v niž máte zvítězit.

Pokud se příliš soustředíme na to, abychom poskládali všechny dílky neexistující skládačky, nepoznáme skutečnou radost ze života. Když si uvědomíme, že jediná pravidla a omezení jsou ta, která si sami vytváříme, namísto tísně spojené s honbou za úspěchem budeme zakoušet pocity nečekaného štěstí. (Timothy Ferriss, Čtyřhodinový pracovní týden)

Já osobně mohu knihu jen doporučit. Líbí se mi, že kniha není jen nudný výčet všech možných metod, ale je to sbírka příběhů ze života mnoha lidí, studií a praktických rad. V knize se mohou určitě inspirovat nejen ti už pracující, ale i studenti. 🙂 Pokud by vás kniha zaujala, stránky oficiálního prodejce můžete najít zde.

Četli jste už knížku a líbila se vám? 🙂 Případně zaujala vás?